Jaka może być minimalna temperatura w biurze?

Warunki w miejscu pracy mają niebagatelne znaczenie dla zachowania odpowiedniej wydajności i efektywności, a także samopoczucia pracowników. Co mówią polskie przepisy na temat minimalnej i maksymalnej temperatury w biurze? Jak ją osiągnąć, dlaczego to takie ważne i czym grozi praca w nieodpowiednich warunkach? Tego dowiesz się w niniejszym artykule.

Jaka powinna być temperatura w biurze?

Optymalna temperatura w biurze ma kluczowe znaczenie dla efektywności pracy. Powinna wynosić między 20 a 22°C, co pozwala na utrzymanie wysokiego poziomu komfortu i koncentracji. Temperatura poniżej 18 stopni może obniżać produktywność oraz wpływać negatywnie na zdrowie pracowników. Pracodawcy lub menedżerowie biura powinni więc regularnie kontrolować warunki pracy i dostosowywać je do potrzeb personelu, aby uniknąć spadku efektywności i zapewnić im odpowiedni komfort.

Biuro open space i inne wynajmiesz w Atrion Tychy

Minimalna temperatura w biurze według przepisów BHP

Minimalna temperatura w biurze jest ściśle określona przez przepisy BHP, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu pracowników. Zgodnie z polskimi normami, minimalne wartości temperatur w biurze to:

  • 18°C – dla lekkich prac fizycznych i pracy biurowej;
  • 14°C – dla innych rodzajów pracy, wymagających większego wysiłku fizycznego.

Zbyt niska temperatura w biurze może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak przeziębienia czy bóle mięśniowe, dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy przestrzegali obowiązujących przepisów.

Maksymalna temperatura w biurze – co mówią przepisy?

Polskie przepisy BHP nie określają jednoznacznie maksymalnej temperatury, jaka może panować w miejscu pracy, z wyjątkiem pracy osób młodocianych oraz kobiet w ciąży. W tym przypadku maksymalna dopuszczalna temperatura w biurze wynosi 30°C. W pozostałych sytuacjach możemy mówić wyłącznie o zaleceniach specjalistów BHP. Mówią one, że temperatura nie powinna przekraczać:

  • 30°C – w pomieszczeniach biurowych;
  • 28°C – podczas ciężkiej pracy fizycznej;
  • 26°C – podczas pracy w warunkach szczególnych.

Przekroczenie tych wartości może prowadzić do obniżenia efektywności pracy oraz problemów zdrowotnych charakterystycznych dla przegrzania organizmu.

Potrzebne sale konferencyjne w Tychach? Sprawdź naszą ofertę!

Optymalna temperatura w biurze – jak ją osiągnąć?

Przede wszystkim warto zainwestować w system klimatyzacji. Nowoczesne systemy pozwalają utrzymywać stałą temperaturę w pomieszczeniu niezależnie od warunków panujących na zewnątrz. Jest to rozwiązanie skuteczne i w długiej perspektywie ekonomiczne. W przypadku stosowania klimatyzacji nie należy otwierać okien, co obniża wydajność systemu. W celu wietrzenia pomieszczeń można otwierać okna późnym popołudniem lub o świcie. Chyba że obecność ochrony lub odpowiednie systemy zabezpieczeń pozwalają uchylić je nocą.

Oprócz tego ważne jest, aby wykorzystywać możliwości rolet lub żaluzji, które pozwalają nam kontrolować napływ promieni słonecznych do biura.

Podczas zakupu lub wynajmu biura warto zwrócić uwagę na panujące wewnątrz warunki i potraktować je jako ważny czynnik decyzyjny. Przykładem korzystnego rozwiązania pod tym kątem są nowoczesne i komfortowe biura w Centrum Biznesowym Atrion w Tychach.

Czym grozi praca w nieodpowiednich warunkach?

Zarówno w przypadku zbyt niskiej, jak i zbyt wysokiej temperatury w biurze należy liczyć się ze spadkiem koncentracji pracowników. Taki stan prowadzi do obniżenia efektywności i nasilenia uczucia zmęczenia. Oprócz tego wzrasta ryzyko konsekwencji zdrowotnych.

  • W przypadku zbyt niskiej temperatury wzrasta ryzyko przeziębień. Długie przebywanie w niskiej temperaturze może również powodować dolegliwości bólowe stawów i przyczynić się do obniżenia odporności organizmu.
  • Praca w zbyt wysokiej temperaturze niesie za sobą ryzyko przegrzania organizmu, co może prowadzić do odwodnienia, bólu głowy, a nawet udaru cieplnego. Takie warunki mogą być niebezpieczne dla osób z chorobami układu krążenia.

Kontrolowanie temperatury w pomieszczeniach biurowych jest zatem niezwykle istotne. Mają one bardzo duży wpływ na efektywność pracy i zdrowie pracowników, w związku z czym podlegają ścisłej kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.

Chcesz porozmawiać o szczegółach?