Jak uzyskać work-life balance?

Coraz więcej mówi się o odpoczynku, którego większości z nas brakuje. Ciągła praca, zabiegany tryb życia, natłok obowiązków, a gdzie w tym wszystkim jesteś Ty? Zregenerowany i wypoczęty organizm potrafi zrobić zdecydowanie więcej niż ten przepracowany. Jak więc odnaleźć równowagę między pracą a regeneracją? Przeczytaj!

Czym jest filozofia work-life balance?

Work-life balance to koncepcja zarządzania czasem, w której nadrzędnym celem jest odnalezienie równowagi pomiędzy życiem zawodowym (kariera i ambicja) a życiem prywatnym (zdrowiem, rozrywką, rodziną itp.). Idea zakłada, że obie te płaszczyzny tworzą spójną całość i są zgodne z naszymi zasadami i wartościami. Filozofia ta pojawiła się w odpowiedzi do pojawiającego się coraz częściej problemu pracoholizmu i wypalenia zawodowego. Dopiero znalezienie złotego środka, gwarantuje uzyskanie wewnętrznego spokoju i harmonii życia. Egzystencja nie polega tylko na pracy, dlatego w życiu każdego powinien znaleźć się również czas na przyjemności.

Jakie korzyści niesie za sobą work-life balance?

Koncepcja work-life balance (WLB) powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku, kiedy to rozkwit przeżywały duże organizacje i korporacje. Przemęczeni pracownicy zauważyli wówczas, że nadmierna praca wpływa destruktywnie na ich wydajność i jakość życia.  Współcześnie niewiele zmieniło się w tym zakresie. Dlaczego więc work-life balance jest tak ważny? Co zyskasz, wprowadzając go w życie? 

  • Zwiększenie produktywności większa liczba godzin pracy nie oznacza, że zrealizujesz więcej zadań. Bardziej wypoczęty pracownik jest w stanie wykonać więcej zadań w krótszym czasie, jednocześnie zachowując motywację, koncentrację i kreatywność.
  • Większą satysfakcję – osoby, które realizują wszystkie obowiązki w trakcie pracy, a nie przenoszą ich do życia prywatnego, czerpią większą radość z jej wykonywania. Nie odczuwają także silnej presji związanej z brakiem czasu.
  • Większą motywację i chęć rozwoju – pracownik, który skutecznie rozdziela życie prywatne od zawodowego, nie czuje „wypalenia” i chętniej realizuje codziennie obowiązki. Dodatkowo ma czas na zdobywanie nowych umiejętności, które zwiększają poczucie satysfakcji.
  • Lepsze samopoczucie i stan zdrowia – osoby, które potrafią zachować work-life balance, są mniej zestresowane, a co za tym idzie – zdrowsze.

Co należy robić, by uzyskać work-life balance?

Po pierwsze – określ priorytety

Zrównoważenie pracy zawodowej i życia osobistego zaczyna się od zdefiniowania priorytetów. W zależności od tego, na jakim etapie życia aktualnie jesteś, Twoje priorytety mogą być różnie. Najważniejsze to sprecyzowanie, do czego aktualnie dążysz.

Po drugie – pracuj tylko w pracy

Praca zawodowa nie powinna przenikać do Twojego życia prywatnego. W idealnym scenariuszu praca kończy się zaraz po opuszczenia biura – wiemy jednak, że jest to niemożliwe. Warto jednak dbać o to, by pracować wyłącznie w czasie na to przeznaczonym.

Po trzecie – znajdź czas na odpoczynek

Im bardziej zagłębiamy się pracę, tym trudniej o bycie zaangażowanym w życiu prywatnym. Życie to nie tylko godziny spędzone w firmie, lecz także spotkania ze znajomymi, relacje z rodziną, hobby. Na odpoczynek zasługuje każdy z nas i każdy powinien spędzać go tak, jak lubi najbardziej. Nieprzypadkowo relaks często określany jest ładowaniem baterii…

Obecnie wielu pracodawców stara się zadbać o work-life balance swoich pracowników, tworząc biuro przyjazne pracownikowi, wprowadzając elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej, czy organizując imprezy integracyjne. Tylko pod warunkiem właściwego rozłożenia sił i zaangażowania pomiędzy różne sfery życia masz szansę zyskać poczucie zadowolenia z fizycznego, psychicznego i społecznego stanu własnego życia.

Chcesz porozmawiać o szczegółach?